Home Nyttige tips Er flyet ditt forsinket? Du må vite dette

Er flyet ditt forsinket? Du må vite dette

Forsinket flyreise

Nordmenn reiser mer enn noen gang før, både med fly og tog. Flere reiser betyr også at flere av oss vil bli berørt av at flyet enten blir sterkt forsinket eller til og med kansellert. Dette skjer hver eneste dag rundt om i Norge, og de bakenforliggende årsakene er mange og varierte.

Flyforsinkelser kan skyldes alt fra tekniske feil, mannskapsmangel eller at passasjerer som allerede er sjekket inn ikke møter til avgang. I tillegg kan eksterne faktorer som været ha stor betydning for trafikken på vei, til havs og i luften. Uvær, orkan og tett snøføyk er alle eksempler på værforhold som kan tvinge fly ned på bakken. Til og med vulkanutbrudd må vi nordmenn være forberedt på, slik som da vulkanen Eyjafjallajökull på Island hadde utbrudd i 2010 og skapte utfordringer for reisende i hele Europa.

For høy varme kan påvirke flyturen

Det er mange som synes det er fantastisk med varme, ikke minst nordmenn som benytter anledningen til å reise til varmere breddegrader om vinteren. Imidlertid kan varmt vær og tørke ha en negativ effekt på flyavganger. Dette fordi varm luft er tettere enn kald luft, noe som påvirker jetmotorene. De siste årenes hetebølger og ekstrem varme i Europa har derfor konsekvenser også for flytrafikken og oss reisende.

Hva gjør du når flyturen ikke går som planlagt?

mann på flyplass
Hva gjør du når du oppdager at flyet er forsinket?

I dag er det etablert rettigheter ved forsinkelse på fly og kansellerte flyvninger som flyselskapene må forholde seg til. Flere reisende som har vært uheldige på turen har imidlertid gjort seg dårlig erfaringer med hvordan flyselskapene har taklet forsinkelsene. Mangel på veiledning og lite åpenhet om passasjerrettigheter er gjengangere, ifølge den kommersielle klagetjenesten Airhelp. I tillegg er det ikke alle som er klar over hvordan prosessen for å kreve kompensasjon faktisk utarter seg. En undersøkelse gjort av Fobrukerrådet, fant at bare 14 prosent av nordmenn visste når de har krav på mat og drikke hvis flyet ikke er i rute.

Dine rettigheter som passasjer i Europa er regulert av EUs direktiv 261/2004. Dette er et lovverk for felles flyrettigheter for privatpersoner i hele Europa, og gull verdt å sette seg inn i.

Dette kan du kreve i kompensasjon

  • 250 € for flyvninger som er forsinket med tre timer eller mer, og hvor den totale flydistansen er mindre enn 1500 km
  • 400 € for flyvninger som er forsinket med tre timer eller mer, og hvor den totale flydistansen er mellom 1500 og 3500 km (eller mer enn 1500 km innen EU).
  • 300 € for flyvninger som er mellom tre og fire timer forsinket.
  • 600 € for flyvninger som er forsinket med mer enn fire timer, og hvor den totale flydistansen er mer enn 3500 km (eller mellom en flyplass i EU og en flyplass utenfor EU).

Viktig å vite

  1. Skulle flyselskapet tilby deg ombooking for en senere avgang, blir retten til erstatning halvert.
  2. Kravet ditt om erstatning gjelder ikke hvis flyselskapet varsler deg om forsinkelsen tidligere enn 2 uker før planlagt avgang.

Rett på gratis mat og drikke

Hvis flyreisen er forsinket med mer enn 2 timer, har du rett til forpleining. Ofte gir flyselskapene ut kuponger som kan brukes på flyplassens restauranter og barer. Du har også rett til to telefonsamtaler eller å sende to meldinger, selv om dette kanskje ikke er så relevant i disse dager etter at gratis roaming ble vedtatt samt tilgangen på gratis WIFI på de fleste flyplasser i Europa.

Lengre forsinkelser

fly
Det er viktig å vite hva man har krav på ved flyforsinkelser.

Hvis flyet ditt er forsinket til neste dag, må flyselskapet tilby deg en overnatting på et nærliggende hotell. Da må flyselskapet også ta ansvar for transporten til hotellet.

Om flyselskapet legger skylden på ytre omstendigheter

Et vanlig svar for flyselskapene er at det var forhold utenfor deres kontroll som forårsaket forsinkelsen, og at de av denne grunn avviser kravet ditt om erstatning. I år ble SAS rammet av streik som resulterte i flere hundre avlyste flyreiser. Samtidig nektet SAS å betale erstatning til et stort antall av passasjerene som var berørt. I følge loven om reisendes flyrettigheter i EU, er en streik ikke et eksempel på en omstendighet som er utenfor flyselskapets kontroll, og du har derfor som regel ha rett på erstatning også ved streik.