Home Nyttige tips Hva gjør skjermlyset egentlig for søvnen din?

Hva gjør skjermlyset egentlig for søvnen din?

I dagens digitale verden utsettes du for mer kunstig lys enn noen gang tidligere, men hva betyr det egentlig for nattesøvnen din?

Kan du huske sist det gikk en dag uten at du kikket på telefonen, nettbrettet, fjernsynet eller PC-en din? I så fall er du én av få, for de aller fleste av oss utsettes for stadig mer blått lys, altså de kunstige lysstrålene som stammer fra de forskjellige skjermene dine, for eksempel gjennom timene som brukes på de Netflixs nye serier for høsten, som du kan lese mer om her https://serienytt.no/2019/09/.

Men hva skjer egentlig med kroppens indre ur hvis du dropper alt av skjermer? En gruppe campere i 20- og 30-årene testet ut dette ved å overnatte i telt i en hel uke i juli. Eksperimentet foregikk i solrike julidager i Rocky Mountains i USA, og deltakerne hadde lagt alt av telefoner, klokker og datamaskiner hjemme. Selv ikke lommelykter fikk de lov til å benytte.

Da uken var gått viste det seg at personene hadde begynt å gå tidligere i seng og stå tidligere opp. Forskjellen var på omtrent én time og skyldes endringer i kroppens indre ur.

Kilde: Unsplash

Overgangen fra den kunstige lyspåvirkningen i hverdagen til villmarkens naturlige lys førte til at campernes melatonin-nivåer steg betydelig rundt solnedgang, hvilket var ca. to timer tidligere enn i deres vanlige hverdag. Melatonin omtales noen ganger med det lite flatterende begrepet «vampyrhormonet» og senker blant annet kroppstemperaturen og gjør det lettere å falle i søvn. På kk.no/helse/problemer-med-a-sove/ kan du lese om hva du kan gjøre med generelle søvnvansker. 

De fleste av dagens naturelskere har imidlertid med seg et fast reisefølge ut i villmarken, nemlig mobilen. Nettopp mobiltelefoner er en av hovedårsaken til at vi eksponeres for en økende mengde blått lys (sammen med TV og datamaskiner), og det er ofte på kveldstid at vi interagerer med disse apparatene. 

Derfor er det ikke lenger noen tvil om at skjermaktivitet på kveldstid har en effekt på søvnkvaliteten. Internettet og den digitale hverdagen har etterhvert så mange fristelser som gjør det stadig vanskeligere å legge mobilen eller fjernkontrollen fra seg etter at mørket har senket seg. 

En av de største grunnene til at mobilskjermen stadig påvirker nattesøvnen er underholdningsbransjens stadige steg fra tradisjonelle medier og over til en stadig større nettbasert tilstedeværelse. Aktiviteter som ikke tidligere krevde en skjerm, krever det nærmest nå. Det har blant annet blitt påvist søvn-forskjeller ved å lese en bok før sengetid på en iPad i stedet for i en alminnelig bok, som du kan lese mer om i denne artikkelen fra https://forskning.no/lyset-fra-skjermen-forstyrrer-sovn. I ett av forsøkene gikk deltakerne som leste på iPads i seng 30 minutter senere enn dem som leste en fysisk bok, og de brukte også en halvtime lenger på å falle i søvn. Det ble også registrert lavere melatonin-nivåer enn normalt hos deltakerne som leste på skjerm. 

Kilde: Unsplash

Online casinoer er én av bransjene som opplever økt popularitet blant befolkningen, og stadig flere bruker mobilen (også på kvelds- og nattestid) til å spille på automater og casinospill. Når man kjenner sammenhengen mellom skjermtid og dårlig søvn, kan det kanskje være en god idé å legge spillingen til andre tidspunkter enn på kvelden. Er du mer opplagt når du spiller bør også mulighetene for gevinst være større. Husk også å lese om nettkasinoene du spiller på, for eksempel på griseflaks.com/anmeldelse/folkeautomaten.

Det blå lyset fra spilleautomaten på mobilen, eller alle de andre moderne skjerm-apparatene dine, påvirker nivået av melatonin mer enn noen annen bølgelengde av lys. Kroppens følsomhet overfor nettopp denne lyskilden, i kombinasjon med den forlengede eksponeringen, påvirker melatonin-nivået i kroppen og derfor i siste ende nattesøvnen.

Og en forringet og forkortet nattesøvn går ut over oss alle. Vi blir mindre effektive på jobb, lærer dårligere på skolen og blir trolig mindre oppmerksomme foreldre, partnere og venner.

Kan et «villmarksliv» også fungere i hverdagen?